09121334122
aliajiran@yahoo.com

فولاد خشکه هوایی


فولاد خشکه هوایی یا در واقع تندر (high speed steel) که معروف به HSS نیز هستند جزء فولاد های ابزار دسته بندی می شوند که انواع مختلفی دارند که از انواع آن می توان به 1.3255 – 1.3265 – 1.3207 – 1.3343 و … که از ویژگی های آن به درصد های بالای عناصرV – W – MO – Cr – C- CO   ذکر کرد که باعث بالا رفتن مقاومت به سایش و برش می گردد از این رو در ابزار های برشی از جمله تیغه یا مته های سوراخ کاری بسیار کاربرد دارند.

این دسته از فولاد های عناصر کربن و تنگستن و کروم بسیار بالا دارند ولی عنصر کبالت در بعضی از گرید ها از جمله 1.3255 وجود دارد و در بعضی از گرید ها نیز وجود ندارد.

برندگی مهمترین ویژگی فولادهای تندبر یا خشکه هوایی است و برجسته ترین ویژگی فولاد های تندبر، دلیل نام گذاری این نوع فولاد است. فولادهای خشکه هوایی (تندبر ) اصولاً برای برش «رندههای تراش» به کار میروند و علاوه بر کربن، ممکن است شامل عناصر دیگری نیز باشند از قبیل تنگستن، مولیبدن، کروم، وانادیوم و کبالت باشند.

در کلیه استانداردهای فولاد تندبر، علاوه بر عناصر مشترک در فولادها، عناصری نظیر کبالت، کروم، مولیبدن، وانادیوم و تنگستن نقش فوق العاده خود را در ساختار فولاد ایفا کرده و فولادهای تندبر با خواص برندگی و تراش دهی پدید آمده اند.در فولاد خشکه هوایی از کربن برای حفظ سختی در درجه حرارت بالااستفاده می شودو از وانادیم برای افزایش استحکام و مقاومت به سایش آهن وهمچنین از کروم نیز به عنوان عامل بهبود چقرمگی (Toughness)  و مقاومت در مقابل سایش.

از فولاد تندبر برای تراش، فرزکاری و برش کاری بر روی اجسام سخت استفاده می شود.

فولاد های تندبر با  دارا بودن سختی (به طور میانگین) 60 تا 70 راکول در گروه سخت ترین فولاد های آلیاژی جای گرفته اند.

 

فولاد تندبر 1.3207 : این استاندارد از فولاد تندبر  که تنگستن و وانادیوم بیشتری را در آلیاژ خود جای داده، دارای سختی و برندگی بیشتری است. (در مقایسه با سایر استاندارد ها در گروه فولاد های تند بر یا خشکه هوایی) .

سایر استاندارد ها شامل : فولاد تندبر 1.3247 ، 1.3255 ، 1.3343 از فولادهای تندبر در ساخت ابزار تراش و فرز برای خشن کاری و سنگ زنی، ابزار کار بر روی چوب، ابزار سردکار تحت تنش بالا و ابزار براده برداری استفاده می شود.

هم چنین فولاد تندبر در تهیه و تولید کاترهای فرزکاری، مته های سوراخ کاری و ابزار خان کشی به کار گرفته می شوند. مصنوعات فلزی دیگری با استفاده از فولاد های تندبر ساخته میشوند عبارتند از: مته ها، برقو ها، تیغ اره ها و ابزار برش فلزات

برچسب‌ها:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *